Saturday, October 26, 2013

ujian Allah silih berganti....



huh...punya la lama ambik masa nak meng"update" blog nie...bukan malas tapi disebabkan kesuntukan masa...boleh dikatakan masa yang ada hanya untuk rehat sahaja...okey..saya tunaikan janji untuk sambung pengalaman sakit2 misteri saya sebelum nie...

okey...selepas mengetahui saya sakit berpunca daripada hasad dengki seseorang...saya balik kg dan berubat dengan seorang makcik nie...dia duduk di jelai 2..dekat je dengan umah zahirah...makcik nie baru je boleh ubatkan orang..xsampai setahun katanya...dapatpun selepas pulang dari buat umrah..dia sangat lembut orangnya...makcik ni boleh tau isi hati kita, apa yang kita buat...semua dia tau..dia berubat mengunakan cincin wali dan ayat suci Allah...zikir..

Hari pertama dan tempoh sepanjang berubat....

selepas kuar dari wad hari tu...saya diuji lagi...sakit demam sehingga xda suara...bila bercakap hanya angin yang keluar..lebih senang nak gambarkan  dah macam orang bisu...seminggu saya xda suara..jiran2 dating tengok pun ada yang sampai menitis air mata...keadaan saya masa tu, kurus..xbermaya dan banyak menangis...mak la orang yang paling risau...ok..malam 1 saya berubat kat jelai...sampai je umah makcik tu..adalah beberapa orang datang berubat namun saya yang dipanggilnya dulu...

bila dah duk depan makcik 2..dia bagi salam...saya jawab selepas salam yang ke2...kata dia " dari suara dah tahu sakit apa...dalam pada tu berkata..."Subbhanallah...mata mkcik xnampak, terlalu gelap...itu la ungkapan yang saya ingat...Menurut makcik tu, saya terkena sihir dari seorang kawan yang cemburu akan kelebihan yang saya ada termasuk berkawan dengan nuar...dia gunakan orang asli untuk buat saya sakit teruk...sakit mcm mana? nak tahu? saya sakit keluar darah hidup xhenti2...tidur malam mimpi  hantu, dengar bunyi burung bising depan umah, sekeliling ada yang memerhati...nafas tersekat bila baca ayat kursi, bacaan dlm solat selalu lupa sampai buat 2x solat...bulu roma meremang sentiasa, rasa takut, cepat marah...dan selalu nampak mcm kelibat seseorang...

masa jumpa makcik nie, saya menangis..sedih menahan sakit yang tak diduga..makcik ni bagi semangat kat saya..katanya, banyakkan berdoa dengan ALLAH, kalo kita mati disebabkan aniaya orang..kita masuk syurga...saya terkedu...berat sungguh ujian ALLAH kali nie.....saya kene sabar...berubat dengan makcik nie hampir 2 bulan...Alhamdulillah, ada kurangnya,.cara berubatnya, saya kene mandi dengan limau nipis, batang kelok, kebas dengan kain merah, dan sebagainya...bukan saya je..mak abah semua dah terkena tempiasnya..diganggu...sampai satu masa, abah jatuh macam ditolak angin..walhal, dia xda sakit apa masa tu...bila berubat baru tau kat umah kg tu dah jadi keras...patutla bila balik je..mesti jatuh sakit...bila dah lama berubat..sakit nie datang dan pergi..maksudnya..elok sekejap pastu datang balik...hati nie mula la risau..knp sakit xbaik2 lagi...masuk je bulan ramadhan..semuanya berpuasa, saya berhenti berubat...muntah, batuk mula datang dan pergi...apa yang saya boleh buat...hanya berdoa dan berserah padaNYA...Dia maha berkuasa menyembuh sakit umatnya....kita sambung lagi di episid akan datang...cerita lagi penuh dengan suspen, cemas dan menguji iman saya....Allah dan orang sekeliling saje yang tahu betapa besar ujian Allah pada saya kali ini...


No comments:

Post a Comment