Friday, September 28, 2012

rakyat tiada pilihan....


Assalamulaikum...

Bagaimana hendak saya gambarkan emosi saya kala ini...marah, geram, sakit hati, tertekan...dengan siapakah saya patut lontarkan apa yang terbuku didalam hati saya sebagai rakyat malaysia ??? ...wh0....where?

isu yang hendak saya bangkitkan berkaitan dengan kenaikan harga barang yang semakin melambung tinggi...apa saja barang...pakaian, barangan dapur, bahan mentah, makanan, perubatan, perkhidmatan...semuanya MAHAL!

okey..sebagai contoh, ubat untuk sakit tekak sahaja mencecah RM30...itu dari segi perubatan... 1kg ikan pula boleh mencecah puluhan ringgit (kembung, bawal, udang. sotong) belum ikan merah, siakap, parang dan tenggiri!

pengalaman saya..bulan lepas ke kedai untuk beli susu Ensure..susu nie baik untuk kesihatan la...harga dia mase tu RM62.90...then, bulan seterusnya saya beli, harga dia RM67.50...bayangkan dalam masa sebulan harga barang naik hampir RM5.... harga baru2 keluar dulu rm 50*... tgk! kita sebagai rakyat apa yang kita boleh buat...?? that why saya cakap kita tiada pilihan!!

negara kita boleh dikatakan negara kapitalis...keadaan kita semakin teruk...yang kaya terus kaya...yang miskin terus dihimpit kesusahan...sejujurnya, saya dan rakyat diluar sana merasa terhimpit dengan desakan hidup nie...hal ini kerana mahal mcm mana pun barang itu..kita terpaksa beli untuk terus hidup...

apa guna kenaikan gaji 13% andai yang dibayar balik melebihi 20%....lihatla.. kesannya apabila ekonomi dikuasai orang bukan melayu...natijahnya pada anak bangsa kita....fikirkan la...

No comments:

Post a Comment