Saturday, May 11, 2013

Memori Sewaktu Alam Persekolahan


Alam persekolahan adalah tempoh yang paling lama bersama teman-teman. Ianya memberi pelbagai kenangan manis, pahit ,suka dan duka. Kehadiran rakan-rakan sekolah yang kaya dengan pelbagai sikap lucu, nakal, pemurah, sensitif telah memyumbang banyak memori sepanjang sesi persekolahan saya ketika dahulu.

            Masih saya ingat lagi kenangan sewaktu di sekolah rendah dahulu, ketika itu saya masih darjah satu. Sewaktu awal persekolahan, saya sering datang lambat ke sekolah. Bukan disebabkan saya lewat bangun tidur, tetapi disebabkan kelewatan abangku yang menghantar saya ke sekolah. Seingat saya, ketika itu, saya sampai di pintu utama sekolah kira-kira jam 7.45 pagi dan tidak dibenarkan masuk oleh pengawas sekolah yang bertugas. Lalu saya merayu untuk dilepaskan daripada hukuman namun nama saya tetap ditulis dalam buku catatan miliknya. Sejurus itu, saya terus menuju masuk kedalam kelas, kehadiran saya ketika itu disambut dengan ejekan dan ketawa dari rakan-rakan sekelas. Pada masa itu juga saya terus menangis dan menyalahkan abang kerana disebabkan kelewatan dia, saya terpaksa berdepan dengan ejekan dan hukuman. Peristiwa ini telah menjadi pengajaran buat diri saya dan juga abang.

            Sudah menjadi lumrah hidup di kampung, saya dilahirkan dikalangan keluarga yang agak susah. Kami lima adik-beradik dibesarkan dengan pendapatan ayah yang hanya Rm500 sahaja. Ini kerana abah saya hanya bekerja sebagai pemandu lori sahaja manakala emak pula tidak bekerja. Perbelanjaan saya ke sekolah pada masa itu hanya 50sen sehari. Masih segar dalam ingatan saya lagi, ketika saya di darjah tiga, saya menolong emak dengan menjual bungkusan kerepek pedas yang berharga lingkungan 30sen sebungkus. Pada mulanya, saya hanya menjual kepada kawan yang duduk bersebelahan dengan saya. Ini kerana saya berasa malu dengan kawan-kawan yang lain. Walaubagaimanapun, hari demi hari saya membiasakan diri sehingga kerepek yang dibawa telah habis dijual. Pulang dari sekolah dengan wajah kegembiraan, saya menyatakan kepada emak bahawa hari itu, kerepek telah habis dijual dan menyerahkan duit yang diperolehi kepadanya. Namun, emak tidak mengambil duit tersebut sebaliknya memberikan kepada saya. Katanya, ia sebagai upah saya menjual kerepek. Saat dan ketika itu, perasaan hiba dan sayu mula menyelubungi diri saya, ia membuatkan saya lari ke bilik dan menangis keseorangan. Sehingga hari ini, ia sangat terkesan dalam diri saya.

            Minat dan bakat yang mendalam dalam bidang mewarna dan melukis ketika alam persekolahan telah memberi peluang kepada saya untuk memenangi pertandingan mewarna diperingat sekolah rendah. Ketika itu saya masih belajar dalam darjah tiga. Tidak disangka-sangka, sewaktu perhimpunan pagi apabila mendengar nama saya diumum sebagai pemenang pertandingan itu. Saya terus menuju ke pentas dan mengambil hadiah. Itulah pertama kalinya saya menjejak kaki di pentas perhimpunan pagi. Justeru itu, balik dari sekolah saya terus mendapatkan emak untuk memberitahu bahawa saya memenangi pertandingan mewarna itu, pujian dan ucapan tahniah daripada emak membuatkan saya tidak membuka hadiah yang diperolehi selama beberapa hari. Peristiwa ini telah memberi semangat kepada saya untuk memasuki pertandingan mewarna lagi. Lucukan.

            Pelbagai peristiwa yang banyak mencuit hati telah berlaku. Ia bukan sahaja sebagai tanda kenangan tetapi sebagai pengajaran dan hikmah buat diri saya agar lebih matang dan bersedia dalam menempuh hari-hari yang mendatang. Kenangan dan memori yang terpahat diingatan ini akan saya sematkan dalam hati kerana ia sangat berharga dan sekaligus menjadi kayu pengukur kepada sikap dan personaliti saya sewaktu alam persekolahan.

No comments:

Post a Comment