Saturday, May 11, 2013

Petua Hindari Perut Buncit



Sebahagian besar masalah perut buncit atau menggelembung disebabkan oleh faktor diet dan gaya hidup seseorang. Berikut terdapat beberapa cara untuk mengatasinya. Antara punca utama yang menyebabkan masalah perut buncit adalah disebabkan sistem penghadaman yang tidak lancar. Berikut adalah petua yang dapat membantu melancarkan lagi sistem penghadaman anda dan secara tidak langsung dapat membantu untuk mengatasi masalah perut buncit yang anda hadapi.

1.    Elakkan minuman sejuk ketika makan

Makanan akan lebih cekap dicernakan sekitar suhu badan. Minuman sejuk akan merendahkan lagi suhu badan dan akan melambatkan proses pencernaan makanan. Ini secara tidak langsung akan memberi masalah perut buncit kepada anda. Sekiranya anda seorang yang perlu minum ketika makan, ambil minuman yang panas atau suam. Jika anda mampu bertahan untuk minum setengah jam selepas anda makan adalah lebih baik. 

2.    Makan perlahan-lahan

Elakkan makan dengan cepat kerana ketika akan tertelan udara. Ia akan membentuk gas yang menjadi faktor kepada bergelembungnya perut. Duduk ketika makan dan kunyah makan secara perlahan-lahan. Amalan mengunyah makanan sehingga hancur perlu dipraktikkan kerana ia memudahkan pencernaan. Makanan yang tidak terkunyah menjadi bahagian-bahagian kecil sukar dicerna dengan sempurna yang kemudian menghasilkan banyak gas yang menimbulkan perut kembung.
 
3.    Amalkan minum jus limau

Pastikan setiap pagi sebelum anda bersarapan, anda perlu meminum segelas jus limau suam. Ini kerana ia dapat membantu membersihkan sisa-sisa makanan dan juga asid yang tertinggal didalam perut anda. Antara minuman lain yang boleh anda gunakan adalah seperti lemon dan epal hijau.  

4.    Bersenam

Lakukan senaman latih tubi atau ‘sit up’ di rumah ketika mempunyai waktu terluang. Cara ini dapat membantu untuk mengatasi masalah perut buncit. Selain itu, ia sangat mudah sama ada ketika bangun pagi atau sebelum tidur. Cukup sekadar 10 hingga 15 kiraan setiap hari. Aktiviti bersenam akan membantu menggerakkan cairan dalam perut yang dikeluarkan menjadi peluh.  Aktiviti yang disarankan seperti berjongging dan berjalan kaki.

No comments:

Post a Comment